Sluit Aan het laden....

De kracht van infographic

Waarschijnlijk heeft iedereen wel eens een infographic gezien. Een infographic is een combinatie van tekst, afbeeldingen en data. Bedrijven beseffen vaak nog niet wat de voordelen van een infographic zijn ten opzichte van een tekst of een rapport. De kracht van infographic is dat moeilijke stukken tekst of een grote hoeveelheid data op een overzichtelijke en heldere manier kunnen worden weergegeven. Voordat je een infographic maakt zal je eerst goed moeten nadenken over vragen als:

  • Wat is het doel van de infographic?

  • Wie is de doelgroep die ik wil bereiken?

  • Welke informatie wil ik laten zien op de infographic?

  • Welke informatie moet blijven hangen?

  • Welke titel wil ik gebruiken?

  • Hoe wil ik mijn infographic delen? (bijv. offline of online)


De voordelen


Een infographic kent vele voordelen ten opzichte van een tekst of een verslag. Dit zijn een aantal voordelen:

  • Boodschappen met beelden vallen sneller op.

  • Een infographic kan de connectie zijn tussen online en offline zijn. Een infographic is namelijk makkelijk te delen online, maar je kunt ze ook bijvoorbeeld als poster, handdoek, bedrukking op een mok of als flyer gebruiken.

  • Mensen hebben tegenwoordig vaak haast en zijn dus niet in staat om grote stukken tekst door te gaan lezen. Infographic kan uitkomst bieden, omdat het overzichtelijk en snel door te lezen is.

  • Beelden zeggen vaak meer dan tekst. Uit onderzoek blijkt dat mensen 80% herinneren van wat zij zien en doen.

  • Met een goede infographic kun je jouw publiek triggeren om je website te bezoeken of om ze te interesseren in je producten.

  • Een infographic is eenvoudig te delen via social media. Als jij in staat bent om een goede en begrijpelijke infographic te maken is de kans groot dat deze vaak wordt gedeeld via social media. Hierdoor zal er extra ‘verkeer’ naar jouw site komen.

  • Je kunt een infographic in veel verschillende vormen maken. Bijvoorbeeld een landkaart met tabellen, een tijdlijn met gebeurtenissen of fotolijstjes met tekst eronder.


Infographic maken


Er bestaan verschillende tools waar je een infographic kunt laten maken. Tools als piktochart, infogr.am en Google Developers kunnen je helpen bij het maken van zo’n infographic. Echter bieden deze tools vaak standaard infographics, waardoor je onderscheiden moeilijk wordt. Mocht je toch van plan zijn om zo’n tool te gebruiken, zorg er dan voor dat je je bewust bent van de mogelijkheden die de tool heeft.
Een andere mogelijkheid is om een infographic te laten maken door een designer. Zij hebben vaak de creativiteit om een onderscheidende en prachtige infographic te maken.

Tips:



  • Zorg voor een goede titel die duidelijk aangeeft waar het over gaat en die de aandacht van de lezers trekt.

  • Pas kleuren toe die online goed werken.

  • Zorg dat je een lettertype toepast die bij de infographic hoort.

  • Houd 'witruimte' in je infographic. Zorg dat er niet teveel informatie in staat.

  • Kijk van tevoren naar welke stijl jij wilt. Houd je het bijvoorbeeld professioneel of juist “speels”?

  • Kies één duidelijk onderwerp zodat de lezer gelijk weet waar jouw infographic over gaat.

  • Meerdere onderwerpen in je infographic zetten is mogelijk, maar zorg dan wel dat de onderwerpen van elkaar gescheiden blijven.

  • Houd het simpel. Het doel van een infographic is om het helder en overzichtelijk te houden voor de lezer.

  • Vertel een verhaal. Dit kan bijvoorbeeld de geschiedenis van je bedrijf tot aan nu zijn.

  • Zorg dat de infographic makkelijk gedeeld kan worden via social media.

  • Zorg dat de afbeeldingen met elkaar verbonden blijven, zodat de lezer getriggered blijft om door te lezen.

  • Bied jouw infographic via verschillende blogsites aan. Bloggers zijn gek op infographics, dus doe hier je voordeel mee!

  • Laat je infographic eerst controleren op spel- en grammaticafouten voordat je het plaatst.

  • Zorg dat je infographic gebruiksvriendelijk is voor het mobiele verkeer.

  • Gebruik calls to action. Bijvoorbeeld: “lees meer” of “lees verder”.


 

The history of webdesign
Ben je ontwerper? Registreer je nu! Lees meer
32%
()

Uploaden annuleren