Sluit Aan het laden....

Generieke logos: next please…

U ziet ze overal en iedereen kent ze. Ook in logo wedstrijden zien we deze logo’s vaak voorbij komen. Zijn ze fout of illegaal? Nee vaak niet, maar erg origineel is het ook niet. Worden ze nog veel gebruikt? Absoluut!

Het gaat om de representatie van een bedrijf, een logo moet de mentaliteit van een bedrijf uitstralen. Waarom zou men dan een logo in een wedstrijd kiezen die op elk andere design van elk ander bedrijf lijkt? Een logo moet u van de concurrentie onderscheiden, of niet?

Als u dat wel vindt, dan let goed op!


Eerst willen wij uitleggen wat generieke logos zijn.

Een generiek logo is een element of beeld, dat niet meer uniek is. Het is zo vaak gebruikt, dat het in elke vorm toch op elkaar lijkt en vooral heel bekend voorkomt. Sommige zijn juist zo vaak gebruikt dat men meteen weet waar het origineel van komt. Of is dat zelfs niet eens meer het origineel?

Hiermee willen we zeggen, dat sommige generieke logos makkelijker en andere moeilijker te herkennen zijn. Als uw ogen er niet op getraind zijn is het moeilijk deze te herkennen, het is een grijs gebied van logo design.

Vooral bekend zijn de wereldbol, logos van onroerend goed en natuurlijk het V-poppetje.

De wereldbol


Vaak gebruiken bedrijven de wereldbol, omdat ze willen uitstralen dat ze een globale organisatie zijn. Jammer genoeg wordt hij zo vaak gebruikt, dat het de betekenis compleet verloren heeft. Nu straalt het niet persé een globaal bedrijf uit, maar een bedrijf waarvan er honderden zijn.



Onroerend goed


Waaraan moet men denken bij onroerend goed? Precies. Huizen, daken, flats. Vooral gebouwen dus. Dit is wel duidelijk. Maar waarom zou men dat dan ook in een logo gebruiken? U wilt toch uitstralen dat u anders bent dan bijvoorbeeld een andere makelaar? Dan wordt het tijd om een uniek logo te ontwerpen, in plaats van een logo dat iedereen al duizend keer heeft gezien.



V-poppetje


Het V-poppetje is net zo bekend als het appeltje van Apple. Hij wordt door ontzettend veel bedrijven gebruikt, om te laten zien dat de mens in het middelpunt staat. De klant is koning toch? Geef hem dan ook het gevoel dat uw bedrijf uniek is, met een origineel logo.

Nu zijn er natuurlijk zoveel voorbeelden van generieke logo's dat het onmogelijk is ze allemaal op te noemen. We zullen hieronder ons best doen om nog een aantal voorbeelden te geven, van veel gebruikte, generieke logo's.

Generieke logo’s zijn in veel industrieën te vinden, zoals de financiële sector, tandheelkunde - gezondheid/farma industrie, computers/internet, verkoop, automotive en agrarische sector.



Diagram (financiële sector)


Financiële sectoren werken graag met getallen. Maar omdat veel mensen geen idee hebben wat ze betekenen, worden er vaak diagrammen gebruikt. Natuurlijk gebruiken ze deze dan ook in hun logo. Een diagram alleen zegt jammer genoeg helemaal niets over hoe succesvol een financieel bedrijf is. Het is daarom beter om deze niet te gebruiken voor uw logo.



Tandheelkunde en gezondheid/farma industrie


Wat ziet u voor zich als u aan tandheelkunde denkt? Tanden! En als ik nu gezondheid en farma industrie zeg? Kruisjes en het bekende teken voor artsen. Hier een aantal voorbeelden:

Het was natuurlijk heel handig in de tijd dat er veel mensen op de wereld nog niet konden lezen en schrijven. Zo konden deze mensen ook begrijpen waar ze medische hulp konden krijgen, of het nu om tandheelkunde of artsen waren.

In de huidige tijd is dit alleen niet meer nodig. Vooral laten deze tekens, de ene arts niet meer van de andere onderscheiden. Er zijn veel mogelijkheden om een uniek logo te bedenken, ook voor deze sector.



Computers, internet (communicatie en technologie)


Hebt u al eens een internetbedrijf gezien met een wolkje, een wereldbol of een vergrootglas? Ik ook… Wat betekend dit? Dat het logo in ieder geval niet meer uniek is. Deze bedrijven willen door deze tekens in hun logo te gebruiken uitstralen dat ze altijd bereikbaar zijn. Ze zijn digitaal en overal. Jammer genoeg raken deze tekens uit de tijd en interesseert men zich er niet meer voor. Typ voor de gein eens “internet”, op google afbeeldingen. U zult verbaast zijn.



Minder is meer


Houd het simpel. Denk eens aan uw bedrijf en wat u onderscheidt van de concurrentie. Hebt u bijvoorbeeld een koffiewinkel een koffieroosterij in een? U weet dat u de beste koffie hebt. Met een grote variatie aan koffiebonen uit de hele wereld. Denk vanuit hier. Zet het belangrijkste (niet het vanzelfsprekende) in het middelpunt en werk hier omheen. Breng leven in uw logo.

Laten we nog naar een aantal generieke logo's kijken. En neemt u dit niet als voorbeeld voor uw nieuwe logo.

Verkoop (shopping!!)


Tijdens het shoppen in de stad of op internet zult u vaak symbolen van prijskaartjes, winkelmandjes en geld tegenkomen. Deze worden dan ook vaak in zulke logo’s gebruikt, terwijl ze al overal zijn. Hiervoor zijn ook een heleboel goede, unieke ideeën. Laat u zich inspireren door wat uw winkel onderscheidt van de rest.



Automotive


Wilt u uniek zijn? Doe dan niet de anderen na. De meeste logo’s van autobedrijven een combinatie uit de naam van het bedrijf met een abstracte vorm van een auto.

Dit zijn de voorbeelden.



Milieu


Bedrijven die in de milieusector werken, zetten natuur en de mens in het middelpunt. Vooral veel groen, bomen, bladeren, water en de wereldbol worden hier veel gebruikt. Denk eens aan een combinatie van deze in een logo? Misschien nog het V-poppetje erbij en we hebben het klischee helemaal voor elkaar. Ja vaak wordt dit toch nog gedaan. Het het lijkt wel alsof wij deze logo's ergens al hebben gezien.



Woord- en lettercombinaties


Woord- en lettercombinaties komen overal voor. Het zegt alleen helemaal niets over uw bedrijf. U kunt de naam en het logo in elkaar laten overvloeien, maar maak er niet een saaie KM van, hieruit blijkt niet waar uw kracht ligt. Hier zijn een aantal voorbeelden:



Nu een laatste tip.


Als uw sector hier niet bij staat, typ dan eens in op google afbeeldingen of op shutterstock ‘sector+logo’ en noteer wat u vaak tegenkomt, zo weet u waarop u moet letten bij het kiezen van een logo.

U weet wat uw bedrijf uniek maakt. Zoals bij het koffiehuis, de koffieroosterij en de heerlijke bonen uit Mexico, Peru en Zuid-Afrika. Vertaal dit van woorden naar beelden. Als u niet precies weet hoe dit gaat, laat het dan iemand doen, die het wel weet. Op onze website zijn er veel professionals, die dit dag in, dag uit doen. Laat u zich verrassen door de unieke en geweldige ideeën, die u ontvangt in een ontwerp wedstrijd.
Ben je ontwerper? Registreer je nu! Lees meer
32%
()

Uploaden annuleren